Beschrijving
Suite for solo cello door Mats Lidström:
I. Paraphrase
II. Affettuoso
III. Menuet
IV. Sarabande
V. Capriccio
VI. Ave Maria
Aantekeningen over cello techniek bij dit boek
De Suite voor cello solo is voor de gevorderde cellist. Mats heeft in zijn voorwoord genoemd dat hij het laatste deel – Ave Maria – gecomponeerd heeft voor uitvoering in een ruimte met de akoestiek van een kerk. Dus voel je welkom om deze muziek een keer uit te voeren in mijn Cellowinkel (voormalige kerk) 😉
Oorsprong van de Suite for Solo Cello
Mats Lidström studeerde vier jaar met Leonard Rose en Channing Robbins aan de Juilliard School in New York. Hij schreef deze suite zodat hij niet met lege handen op zijn eerste celloles zou staan. De suite is opgedragen aan zijn docent Leonard Rose. Het stuk opent met een parafrase van Bach’s prelude uit de suite in G majeur. Het eindigt met een Ave Maria, wat bijna drie decennia later is toegevoegd.
Over Mats Lidström
Cellist Mats Lidström heeft als internationale cello solist en kamermuziek musicus een reputatie opgebouwd voor uitvoeringen met groot inzicht en virtuositeit. Sinds 1993 is hij lid van de RAM Cello Faculty. Momenteel is hij verbonden aan de Oxford Universiteit als hoofddocent bij het Oxford Philharmonic & Soloists. Mats heeft opnames gemaakt voor platenlabels als EMI, DECCA, BIS, Deutsche Grammophon, Hyperion en voor zijn eigen bedrijf: CelloLid.com. Bovendien is Mats de oprichter van de jaarlijkse cello-cursus EXPANSION, die wordt gehouden op het platteland van zijn geboorteland Zweden. Hier vind je de persoonlijke homepage van Mats Lidström: matslidstrom.com
In de Cellowinkel vind je naast deze suite voor solo cello ook alle andere bladmuziek van Mats Lidström. Volg de link voor een overzicht.
Voorwoord bij de Suite for Solo Cello door Mats Lidström
(red.: mijn vertaling) Ik arriveerde in New York City vanuit Zweden op een warme september avond om te starten met mijn studie met Leonard Rose aan de Juilliard School of the Performing Arts. Ik was 18 jaar. De eerste week at ik elke dag bij ’t avondeten vis, met het idee dat mijn moeder dat zou goedkeuren. In die tijd, in voorbereiding op mijn eerste les, componeerde ik deze suite als een cadeau voor mijn nieuwe docent.
De revisie in 2004 betrof wat kleine veranderingen aan de eerste vijf delen en het schrappen van het zesde deel. Het zesde en laatste deel van de suite was in eerste instantie een ‘Prelude and Fugue’ in C mineur – het resultaat van mijn theorie lessen met componist Lawrence Widdoes. Ik besloot dit te vervangen door het Ave Maria; muziek die ik een maand na 11 september 2001 schreef (red.: Als reactie op de aanslag op de Twin Towers). Als bewoner van deze wereld, onze wereld, zag ik me genoodzaakt op de inhumane gebeurtenis te reageren met positieve creativiteit. Dit deel is geschreven voor de akoestiek van een kerk.
Mats, London maart 2017