Beschrijving
Ebersberger bouwt drie soorten cello’s, allemaal met de hand; een ‘workshop’ cello, een ‘deluxe workshop’ cello en een ‘master’ cello. Dit is het ‘deluxe workshop’ model.
Voor de eerste twee modellen gebruikt Christopher hetzelfde hout. Voor de laatste twee modellen gebruikt hij dezelfde afwerking. Dit ‘deluxe workshop’ model heeft dus een combinatie van de kenmerken van de andere twee modellen.
Het hout dat hij selecteert voor zijn instrumenten is al tientallen jaren oud. Het bovenblad is gemaakt van fijn bergsparrenhout en de hals, achterkant en ribben zijn gemaakt van esdoorn.
De afmetingen van deze (4/4) cello:
- grootste breedte 34 cm
- smalste breedte 23 cm
- bodembreedte 44 cm
- corpushoogte (tot de hiel) 76 cm
- de mensuur is 69 cm (kielhoutje tot brug)
De cello past in een gewone cellokoffer.
De huidige setup bestaat uit:
- Acustikus staartstuk met geïntegreerde fijnstemmers
- Belgische cellobrug
- ebben toets
- ebben Hill model ‘vlinder’ stemknoppen
- Bender (Duitsland) stalen pin
- De cello is bespannen met Larsen Soloist medium op de A en de D en Thomastik Spirocore Tungsten snaren op de G en de C.
Over de luthier Christopher J. Ebersberger
Christopher J. Ebersberger is een hedendaagse Duitse gitaarbouwer die zijn eigen werkplaats heeft in Möhrendorf in de regio Beieren in Duitsland. Christopher heeft deze cello in 2023 helemaal zelf met de hand gebouwd en noemt het zijn ‘workshop deluxe’ model.
Info van de Ebersberger website:
“Ik mag dan een relatief jonge meestervioolbouwer zijn, maar ik heb al een schat aan ervaring om uit te putten, omdat ik van jongs af aan in het vak ben ondergedompeld.
Een groot deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht in de vioolwerkplaats van mijn grootvader. Dit is min of meer waar ik ben opgegroeid. Ik keek gebiologeerd toe hoe een blok hout langzaam werd omgevormd tot een prachtig breekbaar instrument. Een fascinerende ervaring. Toen ik tiener was, hielp ik al druk mee. Mijn passie voor vioolbouw begon al op zeer jonge leeftijd.
Op 17-jarige leeftijd had ik het geluk om in de leer te gaan bij vioolbouwer Karl Höfner. Onder leiding van meester-vioolbouwer Alfred Zecho werkte ik in de ateliers van Karl Höfner en Roderich Paesold. Na mijn leertijd bleef ik nog twee jaar aan als plaatsvervangend afdelingshoofd. Toen, op de leeftijd van slechts 22 jaar, slaagde ik met succes voor mijn meestersexamen en ging ik verder als zelfstandige vioolbouwer.
Sindsdien ben ik blijven samenwerken met gerenommeerde meestervioolbouwers in de regio. Hierdoor heb ik mijn vakmanschap gestaag kunnen uitbreiden en ontwikkelen.
Ik vind het heerlijk om iets met mijn blote handen te maken zonder machines te gebruiken. Vooral het werken met hout is erg veeleisend, maar ook erg leuk omdat geen twee stukken hout hetzelfde zijn, omdat het een natuurlijk gegroeid materiaal is. Zelfs als het hout uit één en dezelfde stam komt, moet het op verschillende manieren worden bewerkt. En verschillen zo klein als een tiende millimeter bepalen de kwaliteit van het instrument. Daarom is elk instrument uniek – met een heel eigen karakter en geluid.”