Beschrijving
Geïnspireerd op het werk van de gebroeders Carcassi
Lorenzo en Tomaso Carcassi waren broers die een vioolbouw werkplaats deelden en in de periode 1750-1780 veel hebben samengewerkt onder een gezamenlijk label. Vermoedelijk waren zij leerlingen van Giovanni Battista Gabrielli, die rond die tijd in Florence werkte, maar de broers waren ook sterk geïnspireerd door Jacob Stainer. De invloed van Stainer was wijdverbreid in Florence in het midden van de 18e eeuw, wat wellicht deels te wijten is aan de prominente aanwezigheid van de Oostenrijkse Habsburgers in Toscane. In die tijd waren de instrumenten van Stainer populairder dan die uit Cremona van bijvoorbeeld Stradivarius of Amati.
De broers Carcassi gebruikten meestal een geelbruin kleurige vernis. Op een aantal van hun celli herken je de prachtige karakteristieke strepen in de kop (de krul en het sleutelhuis). Dat zie je ook terug in dit model van Heinrich Gill. De vlamming van het achterblad en de zijbladen zie je dus ook terug in de hals en kop. Dat geeft een mooi effect en maakt deze cello extra bijzonder.
Wat verder opvalt aan deze cello is de onberispelijke bouwkwaliteit en de manier waarop alle details netjes zijn uitgewerkt. Met dit topmodel laat het atelier zien waartoe zij in staat is. Het is haast niet te geloven dat zo’n fraai afgewerkt en goed klinkend instrument – volledig handgemaakt in Duitsland – dit prijskaartje heeft. De prijs/kwaliteitsverhouding van de cello’s van Heinrich Gill is echt ongeëvenaard.