Beschrijving
Oorsprong van Partita in C mineur voor cello en piano
De Partita bestaat uit vier delen met een buitengewone variatie en is bewerkt door cellist Mats Lidström. De toonsoort C mineur is bijzonder krachtig in de handen van Bach. Intens, wonderlijk acuut en van een oneindig gewicht. Is er een openingsdeel in het Barok-tijdperk wat zich kan meten met de kracht van dit eerste deel?
I. Prelude
II. Fugue
III. Sarabande
IV. Gigue, dubbel
Aantekeningen over cello techniek bij dit boek
Dit boek is geschikt voor de gevorderde cellist (conservatorium student of beroeps). Alle sleutels komen voor, dus F- G- en C- sleutel.
Over Mats Lidström
Cellist Mats Lidström is geboren in Zweden en woont in Londen. Als internationale cello solist en kamermuziek musicus heeft hij een reputatie opgebouwd voor uitvoeringen met groot inzicht en virtuositeit. Sinds 1993 is hij lid van de RAM Cello Faculty. Momenteel is hij verbonden aan de Oxford Universiteit als hoofddocent bij het Oxford Philharmonic & Soloists. Mats heeft opnames gemaakt voor alle grote platenlabels en voor zijn eigen bedrijf: CelloLid.com. Bovendien is Mats de oprichter van de jaarlijkse cello-cursus EXPANSION. Die wordt gehouden op het platteland van zijn geboorteland Zweden. Hier vind je de persoonlijke homepage van Mats Lidström: matslidstrom.com
In de Cellowinkel vind je naast deze Partita ook alle andere bladmuziek van Mats Lidström. Volg de link voor een overzicht.
Voorwoord bij dit boek
(Red.: mijn vertaling) Ik kwam voor het eerst in aanraking met de Partita van Johann Sebastian Bach via een versie voor fluit en strijkers, prachtig opgenomen door Kurt Redel. Het staat in mijn favorieten-lijstje sinds mijn vroeger tienerjaren.
De vier delen hebben een uitzonderlijke variatie. In de handen van Bach wordt de toonsoort C mineur extra krachtig, van een eindeloos gewicht tot zelfs streng. Is er een openingsdeel in de Barok dat zich kan meten met de kracht van het eerste deel hier? Het is een magnifiek voorbeeld van muzikaal temperament.
Drie manuscripten uit de 18e eeuw overleven. Deze werden gevonden tussen de papieren van C.PH.E. Bach en twee door Johann Philipp Kirnberger, een student van J.S. Bach. Via J.P. Kellner en J.L. Krebs, bekenden van Bach, werden transcripties voor de luit met de titel Partita uitgegeven in druk, toen Bach nog leefde. Alle drie de manuscripten zijn in de vorm van een piano sonate. Door de keuze van het register echter, zou je je kunnen afvragen of ze dit wel zijn, of arrangementen van een originele compositie voor solo fluit of solo viool. De ‘dubbel’ is heel piano-achtig en zou daarom later kunnen zijn toegevoegd. Ik heb voor alle delen piano-stukken toegevoegd voor de rechterhand, behalve voor de Fuga. De dynamische tekens en bogen in de cello partituur zijn enkel suggesties van mijn kant.
Mats,
Londen, mei 2017